ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

بهبود وضعیت پرورش دام در خراسان رضوی | تولید ۱۲ درصد شیر کشور در استان

  • کد خبر: ۱۷۹۲۷۶
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
بهبود وضعیت پرورش دام در خراسان رضوی | تولید ۱۲ درصد شیر کشور در استان
پس از کاهش چشمگیر تولید دام در خراسان رضوی، اکنون وضعیت دامداران در استان و شهر مشهد بهبود و رغبت برای تولید افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز خبر خوبی که از زبان رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی شنیدیم؛ این بود که وضعیت دامداران در خراسان رضوی بهبودیافته است و فعلا تقریبا مشکل حادی در این حوزه نداریم. همیشه نگاه‌های متفاوتی به اخبار وجود دارد، برخی نگاهشان منفی است و می‌گویند که این رضایت تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت هاست و مردم توانایی خرید ندارند. بله این هم بخشی از ماجراست، اما باید این را هم در نظر بگیریم که تولید ما در حوزه‌های مختلف، گاهی با رکود تورمی همراه بوده است؛ یعنی از طرفی قیمت افزایش پیدا می‌کرد و از سوی دیگر خریدوفروشی صورت نمی‌گرفت و تولید هم در رکود می‌ماند.

اما حالا شنیدن این خبر که حال دامداران در استان بهبودیافته و رغبت برای تولید افزایش پیدا کرده است، حداقل در برش دامداران از پازل زنجیره تولید تا مصرف، مثبت است. برخی هم با شنیدن این خبر احتمالا شروع به ردیف کردن مشکلات حوزه دامداری می‌کنند، بله مشکلاتی مثل خشک سالی و تأمین نهاده‌های وارداتی از جمله سویا هنوز هم وجود دارد، اما مجید مهدوی در جریان بازدید از تحریریه روزنامه شهرآرا می‌گوید که حال تولید نسبت به سال قبل بهتر است و اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، شاهد افزایش رغبت دامداران برای تولید و حذف تکانه‌هایی مانند کمبود گوشت یا افزایش قیمت‌های ناگهانی آن در بازار خواهیم بود.

البته شنیدن این خبر زمانی به نظر مثبت‌تر می‌آید که او از کاهش ۴۰ درصدی تولید دام سبک در سال گذشته به دنبال حذف ارز ترجیحی و افزایش هزینه‌های تولید می‌گوید، بنابراین گذر از این بحران و بروز رغبت برای تولید می‌تواند اتفاق مثبتی در این حوزه باشد.

اکنون شرایط تولید دام چطور است؟ باز هم امکان افزایش قیمت گوشت قرمز وجود دارد؟

اکنون وضعیت تولید در حوزه دام سبک وسنگین مناسب است. یعنی قیمت به آن اندازه رسیده که تولید برای دامدار انتفاع دارد و به شرط پایداری این شرایط و سرکوب نکردن شدید قیمت، اطمینان خاطر داریم که تولید در حوزه دام و گوشت قرمز تحت تأثیر منفی قرار نخواهد گرفت. البته متأسفانه یک هفته قبل در بازار دام اعلام شد که خریدوفروش دام سبک برای قیمت بالای ۱۸۰ هزار تومان ممنوع است.

دامدار وقتی ببیند قیمت سرکوب می‌شود، هزینه واقعی تولیدش پرداخت نمی‌شود و تولید برایش انتفاعی ندارد، دوکار انجام می‌دهد؛ یا دام خود را نارس می‌فروشد؛ یعنی به جای وزن ۳۰ کیلویی؛ بره را در وزن ۲۵ کیلویی به کشتارگاه می‌فرستد که این باعث ازبین رفتن بخشی از تولید می‌شود یا دام مولد خود را برای تأمین هزینه به کشتارگاه می‌فرستد که این نیز باعث می‌شود سال بعد دام مولد برای تولید نداشته باشیم و این دومینووار به تولید ضربه می‌زند.

اکنون قیمت تمام شده برای تولید دام سبک چقدر است؟

هزینه تمام شده برای دام سبک بین ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان است. در روز‌هایی که هزینه دام به ۱۹۵ تا ۲۰۰ هزارتومان می‌رسد، قیمت تمام شده را پوشش می‌دهد و سود حداقلی برای دامدار دارد و این باعث می‌شود که دامدار برای تولید پیوسته و مداوم راغب باشد و به دنبال آن شاهد کاهش تولید و اتفاقاتی مثل کمبود ناگهانی گوشت قرمز یا افزایش قیمت‌های شدید نباشیم.

نسبت به سال قبل وضعیت ما چه تغییری داشته است؟

اکنون نگرانی سال قبل را نداریم. سال گذشته نگران بودیم که میزان دام مولد ما بیشتر کاهش پیدا کند، ولی الان این نگرانی را نداریم؛ چون دامدار راغب به تولید است و اگر سرکوب شدیدی نشود، تولید دام افزایش پیدا می‌کند.

اما در حوزه تولید دام سبک کاهش زیادی داشته ایم؟

بله، قبل از موضوع اصلاح ارزی ۷ میلیون و ۸۸۰ هزار رأس دام سبک داشتیم که متأسفانه تاکنون ۴۰ درصد کاهش یافته است. درحقیقت اکنون همه چیز بالانس شده است و فعلا دامدار با جو و ذرت داخلی و وارداتی می‌تواند به تولید ادامه دهد. باید همین خط ادامه پیدا کند تا هم تولید گوشت افزایش پیدا کند و هم شاهد تکانه‌هایی مانند افزایش قیمت ناگهانی نباشیم.

پس فعلا از بحران کاهش تولید عبور کرده ایم و دامداران به تولید راغب شده اند؟

اکنون به شرایط سال ۹۲ تا ۹۶ برگشته ایم. ما در دامداری اصطلاحی داریم که می‌گوییم به ازای فروش هر کیلو بره چند کیلو جو می‌توانیم بخریم؛ در سال ۹۲ به ازای فروش هر کیلوگرم بره می‌توانستیم ۱۸ کیلوگرم جو بخریم که بر اثر آن تولید دام به خوبی افزایش یافته بود، الان هم به همان نسبت رسیده ایم، اما در سال قبل این نسبت ۹ کیلوگرم بود.

جایگاه استان خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز کجاست؟

۱۲ درصد تولید گوشت کشور در استان خراسان رضوی است و از این نظر رتبه بالایی داریم.

وضعیت تولیدکنندگان و تولید شیر در استان چطور است؟

در حوزه شیر، چون دولت با افزایش قیمت موافقت کرد و اکنون قیمت هر کیلوگرم شیر ۱۵ هزار تومان است و ازآنجاکه میزان دام سبک کم شد و قیمت بخشی از علوفه موردنیاز گاوشیری مانند کاه و یونجه کاهش پیدا کرد، اکنون گاوداران شیری صنعتی ما وضع مناسبی دارند و تنها مشکل آن‌ها نهاده‌های وارداتی از جمله سویاست.

همچنین یکی دیگر از مشکلات این حوزه پرداخت نکردن مبالغ از طرف کارخانه‌های لبنیات است که البته بیشتر دامن گیر دامداران سنتی شده است، چون دامداران صنعتی ما معمولا قرارداد‌های طولانی مدت با کارخانه دارند. از طرفی در تأمین سرمایه در گردش توانایی بهتری دارند، بنابراین شاید مشکل چندانی برای آن‌ها پیش نیاید، اما گاوداران سنتی در روستاها، چون پول دیر به دستشان می‌رسد، مشکل دارند.

جایگاه استان در تولید شیر نسبت به کشور کجاست؟

سومین استان در تولید شیر هستیم. سرانه مصرف شیر کشور کاهش پیدا کرده و شیر مدارس حذف شده است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم مازاد تولید داریم بلکه کاهش مصرف داشته ایم. البته تولید نیز کاهش پیدا کرده است. در سال گذشته که هنوز قیمت شیر افزایش پیدا نکرده بود، به ویژه در زمان مردمی سازی یارانه ها، بخشی از دام سنگین ما از بین رفت، اما امیدواریم باتوجه به تغییرات صورت گرفته، در آینده نزدیک شاهد افزایش تولید باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->